1. Вид та назва регуляторного акта, результативність якого відстежується, дата його прийняття та номер
Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1233 «Про затвердження Порядку обліку сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг» (зі змінами) (далі – постанова № 1233).
2. Назва виконавця заходів з відстеження
Державна податкова служба України (Департамент економічного аналізу).
3. Цілі прийняття регуляторного акта
Постанову № 1233 розроблено з метою забезпечення реалізації норм пункту 30.6 статті 30 Податкового кодексу України в частині визначення порядку обліку суб’єктом господарювання – платником податків до бюджету сум податків та зборів, не сплачених таким суб’єктом у зв’язку з отриманням податкових пільг.
4. Строк виконання заходів із відстеження
З 01 січня 2025 року по 31 cічня 2025 року.
5. Тип відстеження
Періодичне відстеження.
6. Методи одержання результатів відстеження
Для одержання результатів відстеження застосовувався статистичний метод.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність, та способи одержання даних
Збір статистичних даних про суми отриманих податкових пільг проводився через здійснення аналізу відповідних показників звітності, сформованої на підставі податкових декларацій та розрахунків, поданих платниками на 01.10.2024, порівняно з аналогічними даними відповідних періодів за 2021, 2022, 2023 роки.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності
Основними показниками результативності постанови № 1233 є кількісні показники, а саме: кількість суб’єктів господарювання, які отримали податкові пільги; кількість отриманих податкових пільг; обсяг не сплачених до державного та місцевих бюджетів податків та зборів у зв’язку з отриманням податкових пільг.
За результатами аналізу показників звітності про суми податкових пільг за визначені періоди – у межах періодичного відстеження постанови № 1233 встановлено динаміку поступового збільшення кількості отриманих пільг та обсягу не сплачених податків та зборів до державного та місцевих бюджетів у зв’язку з отриманням таких податкових пільг. Водночас кількість суб’єктів господарювання, які отримали податкові пільги, зменшилася.
Результати проведення аналізу на 01.10.2024 основних показників результативності постанови № 1233 порівняно з аналогічними періодами в 2021, 2022 та 2023 роках є такими:
на 01.10.2024 порівняно з 01.10.2021 – обсяг не сплачених податків та зборів до державного та місцевих бюджетів збільшився на 68,6 млрд грн, або на 51,7 відс. (з 132,7 млрд грн до 201,3 млрд гривень). Кількість суб’єктів господарювання, які отримали податкові пільги, зменшилася на 11 972 особи, або на 28 відс. (з 42 714 до 30 742), а кількість отриманих суб’єктами господарювання пільг збільшилася на 70 330 випадків, або на 43,9 відс. (з 160 254 до 230 584);
на 01.10.2024 порівняно з 01.10.2022 – обсяг не сплачених податків та зборів до державного та місцевих бюджетів збільшився на 106,20 млрд грн, або на 111,7 відс. (з 95,1 млрд грн до 201,3 млрд гривень). Кількість суб’єктів господарювання, які отримали податкові пільги, зменшилася на 6 854 особи, або на 18,2 відс. (з 37 596 до 30 742), а кількість отриманих суб’єктами господарювання пільг збільшилася на 101 868 випадків, або на 79,2 відс. (з 128 716 до 230 584);
на 01.10.2024 порівняно з 01.10.2023 – обсяг не сплачених податків та зборів до державного та місцевих бюджетів збільшився на 52,6 млрд грн, або на 35,4 відс. (з 148,7 млрд грн до 201,3 млрд гривень). Кількість суб’єктів господарювання, які отримали податкові пільги, зменшилася на 8 274 особи, або на 21,2 відс. (з 39 016 до 30 742), а кількість отриманих суб’єктами господарювання пільг зменшилася на 30 759 випадків, або на 11,8 відс. (з 261 343 до 230 584).
Значну частку в структурі обсягу не сплачених податків до державного та місцевих бюджетів у 2022, 2023 та 2024 роках займає податок на додану вартість, а саме:
за 9 місяців 2024 року – 56,2 відс. (113,2 млрд гривень);
за 9 місяців 2023 року – 50,5 відс. (75,1 млрд гривень);
за 9 місяців 2022 року – 55 відс. (52,2 млрд гривень).
Водночас у 2021 році найбільшу питому вагу у структурі обсягу несплачених податків займає податок на прибуток у розмірі 45 відс., а частка податку на додану вартість становить 36 відсотків.
Доля майнових та акцизного податків у загальному обсязі не сплачених податків до державного та місцевих бюджетів впродовж періодичного відстеження має незначні коливання та становить:
за 9 місяців 2021 року: майнові податки – 11,2 відс., акцизний податок – 7 відсотків;
за 9 місяців 2022 року: майнові податки – 17,1 відс., акцизний податок – 6 відсотків;
за 9 місяців 2023 року: майнові податки – 14,8 відс., акцизний податок – 8 відсотків;
за 9 місяців 2024 року – майнові податки – 14,5 відс., акцизний податок – 8 відсотків.
Наведені показники слугуватимуть джерелом порівняльних даних для аналізу результативності постанови № 1233 під час проведення періодичних відстежень надалі.
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей
За результатами аналізу відстеження можна зробити висновок, що прийняття постанови № 1233 методологічно забезпечило практичну реалізацію вимог пункту 30.6 статті 30 Податкового кодексу України.
Відповідно до Порядку обліку сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг, затвердженого постановою № 1233, суб’єкти господарювання відображають інформацію про суми податкових пільг у податковій звітності, що подається до органів ДПС у терміни, встановлені Податковим кодексом України.
На підставі отриманої від суб’єктів господарювання інформації – органи ДПС на виконання пунктів 30.7, 30.8 статті 30 Податкового кодексу України здійснюють контроль за правильністю надання, обліку і цільовим використанням податкових пільг, визначають втрати доходів бюджету внаслідок надання податкових пільг, а також складають зведену інформацію про суми податкових пільг юридичних осіб і фізичних осіб – підприємців, що подається Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті та Міністерству фінансів України відповідно до статті 60 Бюджетного кодексу України.
Голова Державної
податкової служби України Руслан КРАВЧЕНКО